R e L a C i O N e M
IMATGE+CONCEPTE
L’ESPAI
L'espai a l'escola
És important que l’alumne prengui consciència de l’espai en el que es mou, en el que viu y somia, que s’apropi al problema que suposa intentar representar-lo. Al mateix temps se li proporcionen els coneixements mínims necessaris per enfrontar-se amb problemes de composició de formes, ja sigui per utilitzar-los a les seves pròpies obres o per apreciar-los en els treballs dels demés.
El cubisme és un bon exemple de forma de representació de l’espai que trenca amb la perspectiva renaixentista, a més, de ser un dels moviments més importants i revolucionaris de l’art contemporani.
Conceptes artístico plàstics
Al apropar-nos al tema de l’espai i la relació que s’estableix amb l’home, forçosament haurem de referir-nos al temps. Per tant, a la relació entre espai i temps.
El cubisme és un bon exemple de forma de representació de l’espai que trenca amb la perspectiva renaixentista, a més, de ser un dels moviments més importants i revolucionaris de l’art contemporani.
Conceptes artístico plàstics
Al apropar-nos al tema de l’espai i la relació que s’estableix amb l’home, forçosament haurem de referir-nos al temps. Per tant, a la relació entre espai i temps.
Podem fer referència a la cita de Heràclit:
“NADIE SE BAÑA DOS VECES EN EL MISMO RÍO”
Afirmant que ni tan sols una, ja que el riu canvia constantment.
En quant a persones humanes, els homes estem orientats, és a dir, estem subjectes a un espai i a un temps.
En quant a persones humanes, els homes estem orientats, és a dir, estem subjectes a un espai i a un temps.
Allà a on ens trobem, el lloc en el que vivim i morim, el món que ens fa experimentar tants sentiments i emocions, és L’ESPAI.
Tot el que ens passa, ens impressiona o emociona, té lloc en L'ESPAI.
Des d’un punt de vista psicològic, L'ESPAI es considera objecte de la percepció; les diferents escoles psicològiques han intentat adquirir la seva pròpia idea sobre aquest.
Des del punt de vista geomètric l’espai es considera “el lloc de les dimensions”, quelcom continu i il·limitat.
Des del punt de vista físic, se’l relaciona íntimament amb la matèria i el temps.
La majoria de la gent, ni tan sols es planteja el problema, accepta L'ESPAI com una realitat i res més.
Què és l'espai pels alumnes i professors d'educació artística?
L’espai és una realitat empírica que movem dia a dia en la nostra feina a un determinat nivell.
EL CONCEPTE D’ESPAI ha anat canviant i modificant-se al llarg de la vida i de l’història, perquè la manera de percebre la realitat espaial és, a més, un fet fisiològic, un fet cultural. Almenys, així ens ho explica l’antropologia, que s’ha preocupat d’estudiar i observar les diferents cultures en un intent d’aproximar-se al coneixement de l’home.
En aquest estudi ocupen un paper important les obres humanes anomenades “artístiques” que a nosaltres ens interessen perquè tota expressió artística és EXPRESSIÓ ESPAIAL, és a dir, té el seu sentit. Perquè aquesta expressió es pugui entendre, és necessari que existeixi una imatge prèvia comú d’aquest espai, unes claus que ja coneguem i ens permetin llegir el que se’ns presenta.
Per tant, arribem a la conclusió de que l'ESPAI s’estableix com element expressiu. És més, l'ESPAI s’expressa utilitzant l’art, un art que té com a problema principal la invenció d’un ESPAI.
Diferents definicions d'espai
ESPAI: Relació entre els objectes. Suggeriment de profunditat en una superfície bidimensional. Fenomen psicològic pel que la figura es destaca del fons, percebent com a distància indefinida entre els ells.
ESPAI AMBIGU: Fenomen de la percepció visual pel qual un mateix signe o esquema dóna dues o més possibilitats d’interpretació espaial, sense que predomini netament una d’elles.
ESPAI ARQUITECTÒNIC: Espai habitable tridimensional que inclou a l’home. Espai interior d’un edifici.
ESPAI BIDIMENSIONAL: Superfície limitada de dues dimensions. Disseny sobre una superfície plana sense suggeriments de profunditat.
ESPAI DE REPRESENTACIÓ: S’origina en l’ utilització dels sistemes, indicacions o conceptes d’espai a través del qual reben represtacions els aconteixements espai temporals sobre el pla de l’ imatge.
ESPAI ESCULTÒRIC: Espai plàstic tridimensional propi del desenvolupament de l’escultura. Organització que es dóna en l’espai físic com la relació de volums.
ESPAI HORITZONTAL-VERTICAL: Espai d’elevació i extensió sobre el pla de la imatge com a possibilitat elemental de les seves dimensions d’alt i ample; es propi de la representació primitiva i infantil i també es utilitzat en tendències modernes amb diverses finalitats.
ESPAI BUIT: Espai buit al voltant d’una figura. Fons. En les arts contemporànies l’espai negatiu ha estat incorporat a l’obra com un principi actiu.
ESPAI PICTÒRIC: Espai propi de la representació sobre el pla, en el qual l’ús dels diversos sistemes, conceptes i indicacions de l’espai promouen l’ imatge visual. L’espai pictòric pot ser bidimensional o suggerir profunditat mitjançant les diferents tècniques.
ESPAI TRIDIMENSIONAL: Espai propi de l’experiència quotidiana, en el qual l’amplada, l’alçada i la profunditat són les dimensions determinants.
A partir d'aquestes definicions inclourem el cinema o en aquest cas, escoles de cinema, en un espai arquietctònic on s'inclou a l'home dins. El cine és un invent que sempre s'ha nodrit de diversos materials que tota escola ha d'incloure en el seu espai, aquest són: càmeras de cine, càmeres de fotografies, grúes, llums, ordenadors, micròfons... etc. Materials d'última generació que els alumnes hauran d'aprendre a utilitzar.
En l'escola de cinema que ens mostra el tríptic "Bande à Part" és un espai d'estudi i debat multidisciplinari sobre el cinema i la cultura. Un punt de trobada d'alumnes i professors de tot el món units per l'inquietud davant la creació cinematogràfica. En aquesta escola s'ofereix un ambient multicultural que ajuda a formar a les persones interessades en aquest àmbit.
Per finalitzar m'agradaria compartir una altra cita de l'arquietcte Le Corbusier, investigador de l'estructura de l'espai que ens diu:
“Tomar posesión del espacio es el primer gesto de los vivientes; de los hombres y de los animales, de las plantas y de las nubes; manifestación fundamenta de equilibrio y duración. La primera prueba de la existencia es la de ocupar el espacio (...). La arquitectura, la escultura y la pintura son específicamente dependientes del espacio, atadas a la necesidad de generar espacio, cada una mediante sus propios medios. Lo esencial es que la llave de la emoción es una función espacial”.
“Tomar posesión del espacio es el primer gesto de los vivientes; de los hombres y de los animales, de las plantas y de las nubes; manifestación fundamenta de equilibrio y duración. La primera prueba de la existencia es la de ocupar el espacio (...). La arquitectura, la escultura y la pintura son específicamente dependientes del espacio, atadas a la necesidad de generar espacio, cada una mediante sus propios medios. Lo esencial es que la llave de la emoción es una función espacial”.
BIBLIOGRAFIA
MERODIO, Isabel; CARIDE, Isabel, MARIN, Mª Ageles. De la associación Grupo 3. “La estructura del espacio”. Área de expressión plàstica y visual. Ministerio de educación y ciencia- Narcea, S.A. DE ediciones Madrid.
No hay comentarios:
Publicar un comentario